onsdag 7 oktober 2009

November 2008 på Phuket

Ett låååångt år har gått med positiva och även negativa händelser. Har tyvärr inte känts så inspirerande att skriva om "Ett äventyr, vår lägenhet på Phuket" då vi levt under "hot" om att lägenheten som pantsatts av ägarföretaget kunde gå i konkurs och banken ta våra lägenheter. Så mycket äventyr ville vi inte ha!

Men vi åkte som planerat ner den 25 oktober förra året och njöt av att få vara i vår lägenhet och inte minst värmen, solen och baden.
Ett par dagar åkte vi upp till Bang Tao Beach, 8 km lång och inbjudande till strandpromenader. Vi hade ett erbjudande att bo i ett område och provbo ett av deras hus i två plan och egen pool.

På morgonen knackade det på dörren och "vår egna kock" kom in och gjorde vår frukost. Det var så lyxigt med hög service men ändock inget för oss, alldeles för privat utan kontakt med övriga grannar och vardagslivet.

En annan dag var vi upp på Nai Thorn beach, inte långt från flygplatsen, och fann en fantastisk beach med vit sand, inga båtar eller vattenmopeder, några få restauranger och nästan ingen trafik. Stranden ligger i ett naturreservat så här får man inte bygga hur som helst.

Den 12 november var det helg, Loy Krathong, den mest berömda och vackraste av alla thailändska högtider i Thailand.
En Krathong är en liten lotusformad båt av bananblad med ett ljus, en rökelsesticka och ett mynt. Som sedan skjuts ut i en flod, sjö eller ut i havet. Ceremonin är en hyllning till vattenandarna och botgörelse för alla synder. Denna högtid firas i hela Thailand. Infaller under fullmåne natten i november. Loy betyder flyter.

Krathongerna hade vi själva gjort under ledning av våra duktiga thailändska vänner som fnissande såg oss kämpa med bananblad och kryssantemum blommor. I brist på riktigt vatten så skickade vi ut våra krathonger i poolen.

Thailändaren tar alla chanser att fira med dessa underbara lyktor, Kom Loy, som betyder "svävande lanterna" på thailändska och är en flygande rispapperslykta som härstammar från Sydostasien. De avfyras enkelt genom att man tänder eld på vaxkakan i botten på lyktan. Värmen från elden får den sedan att lyfta graciöst mot himlen. Detta tysta fyrverkeri utgör ett imponerande ljusspel och är en fantastisk stämningshöjare för fester och högtider.

Under denna period så kom den duktiga massösen Su med kollegor till vår resort flera dagar i veckan och gav massage utomhus under en Sala, en "paviljong" med 4 öppna väggar till skydd för sol och regn. För 300 Bath fick vi härlig oljemassage under en timme.

Efter besök på Orkidefarmen på ön så kom det med hem ännu flera olika sorters orkider. Aldrig att man tröttnar på dessa vackra blommor i olika form och färg.

Orkidefarmen ligger gömd på en tvärgata från stora vägen till Rawibeach från Kata beach eller en väg in från Rawai road. På denna jätte odling kan man köpa orkideer och ta med hem till Sverige. Be om hjälp med att paketera blommarna så står de sig hela vägen hem.

När vi lämnade vår lägenhet visste vi att vi skulle återvända mycket snart och innan dess ha goda vänner boende där så lite, lite jul blev det när vi hängde upp en adventsstjärna. men mera svensk jul än så fick det inte bli.